Gümüşhane’de Aysın Rafet Ataç İlkokulu 4. sınıf öğrencisi Buğlem Köksalan (9), bayrak törenlerinde İstiklal Marşı’nı işaret diliyle okuyarak işitme engelli bireylere yönelik duyarlılığın artmasına öncülük ediyor. Küçük yaşına rağmen gösterdiği bu çaba, hem okul arkadaşlarına hem de kentteki vatandaşlara örnek oluyor.
İlham Kaynağı Annesi
Buğlem’in işaret diline ilgisi, hemşire olan annesi Ayşegül Köksalan sayesinde başladı. Annesinin hastanedeki işaret dili eğitimlerini görerek meraklanan Buğlem, önce basit hareketleri öğrendi. Daha sonra işaret dili eğitmeninden destek alarak İstiklal Marşı’nın işaret diliyle nasıl anlatılacağını çalıştı.
Her Pazartesi ve Cuma Bayrak Töreninde
Buğlem, hazırlıklarını tamamladıktan sonra okul müdürüyle görüşerek her pazartesi ve cuma yapılan bayrak törenlerinde İstiklal Marşı’nı işaret diliyle okumak için izin istedi. Okul idaresinin onayıyla birlikte Buğlem, bir yıldır her törenin en özel anına imza atıyor.
Sınıf öğretmeni Eser Someren, öğrencisinin bu isteğini gururla karşıladıklarını belirterek, “Buğlem’in azmi ve hassasiyeti diğer öğrencileri de etkiliyor. Arkadaşları işaret diline ilgi duymaya başladı” dedi.
“Belki Bakarlar, Anlarlar Diye…”
Buğlem, işaret dilini seçme sebebini “Okulda işitme engelli öğrencimiz yok ama törenlere işitme engelli yakınları olanlar gelebilir diye düşündüm. Duymadıkları için anlayamayabilirler. Ben de ‘Belki bana bakarlar, belki anlarlar’ diye düşündüm” sözleriyle anlattı.
Küçük öğrenci, sınıf arkadaşlarının da merakla işaret diline yöneldiğini, bazı kelimeleri sorarak birlikte öğrendiklerini söyledi.
Aileden Tam Destek
Anne Ayşegül Köksalan, kızının bu girişiminin toplum için büyük anlam taşıdığını vurguladı: “Evde çalışırken Buğlem’in ilgisi başladı. Araştırdık, videolar izledik, öğretmeniyle bağlantıya geçtik. Okul müdürüyle kendisi görüşüp izin aldı. Biz sadece destek olduk. Bu çalışma hem diğer çocuklara heves veriyor hem de toplumda farkındalık yaratıyor. İşaret dilini herkesin bilmesi çok önemli.”
Toplumsal Duyarlılığa Katkı
Okul Müdürü Şinasi Çalışkan ise, “Buğlem’in bu davranışı diğer öğrencilere de örnek oluyor. Herkes bir engelli adayıdır; onun yaptığı bu çalışma takdire şayan” dedi.
Gümüşhane’de 9 yaşındaki Buğlem Köksalan’ın bu anlamlı girişimi, işitme engellilerin toplumda daha görünür olmasına katkı sağlarken, yaşıtlarına ve yetişkinlere de “duyarlılık” dersi veriyor.




